
Veelgestelde vragen
Derdebetalersregeling, voorschriften, permanentie. Bij thuisverpleging komen een hoop termen en vragen kijken. Gelukkig nemen wij het administratieve luik op ons, maar ook op je andere vragen geven we graag een antwoord.
Waarover heb je een vraag?
Zorg aanvragen
Hoe vraag ik zorg aan?
Zorg aanvragen kan op enkele manieren:
- Bel 0477 21 03 67
- Mail naar info@thuisverplegingkolenberg.be
- Vul het contactformulier in op onze contactpagina
Vergeet zeker de naam van de patiënt, diens adres en een telefoonnummer niet te vermelden. Daarna kan je van ons een telefoontje verwachten om je aanvraag te bespreken. We leggen dan ook meteen een eerste bezoek vast.
De administratie na je zorgaanvraag? Daar zorgen wij voor.
Wat heb ik nodig voor een eerste afspraak?
Afhankelijk van de zorg die je nodig hebt, kan een doktersvoorschrift vereist zijn. Houd ook een klever van je mutualiteit en je identiteitskaart of paspoort bij de hand. Het verzorgingsmateriaal, zoals verbanden, zalven en medicatie, dien je zelf te voorzien op basis van het voorschrift van je arts.
Heb ik een doktersvoorschrift nodig voor thuisverpleging?
Voor sommige zorgen, zoals inspuitingen en infuustherapie, is een doktersvoorschrift nodig. Voor hygiënische zorgen en wondzorg is dit niet vereist. We ondersteunen je hier graag bij (en bij andere administratie).
Hoe snel kunnen jullie langskomen na een aanvraag?
Dit hangt af van de urgentie en beschikbaarheid, maar in veel gevallen kunnen we heel snel starten met de zorg.
Kan ik thuisverpleging tijdelijk aanvragen, bijvoorbeeld na een operatie?
Dat kan zeker. Je kan thuisverpleging zowel tijdelijk als langdurig aanvragen, afhankelijk van je noden.
Wat als mijn zorgnood verandert?
We passen de zorg aan naargelang je situatie. Indien nodig, overleggen we met je arts of andere zorgverleners om de best mogelijke zorg te blijven bieden.
Hoe wij werken
Welke zorgen bieden jullie aan?
We werken in verschillende shifts en stemmen onze bezoeken af op jouw behoeften. Zorgmomenten worden vooraf besproken.
Op welke tijdstippen komen jullie langs?
Afhankelijk van de zorg die je nodig hebt en waar je woont, plannen we in overleg met jou een geschikt moment in.
Kunnen jullie ook in het weekend of op feestdagen langskomen?
We bieden alle nodige zorg ook tijdens weekends en feestdagen. Toiletzorgen die tweemaal per week worden toegediend, zijn hierop een uitzondering, aangezien deze door de mutualiteit enkel op weekdagen worden terugbetaald.
Komt telkens dezelfde verpleegkundige langs?
We streven naar continuïteit en proberen een vast team van verpleegkundigen in te schakelen, zodat je steeds vertrouwde gezichten ziet.
Wat als ik op vakantie ga?
In heel België zijn er collega’s die de zorg tijdens je vakantie kunnen overnemen.
Bieden jullie nachtzorg aan?
We werken samen met een betrouwbare partner voor nachtzorg.
Wanneer zijn jullie bereikbaar voor vragen?
Je kan ons elke dag telefonisch bereiken tussen 8u en 20u.
Betalingen en tarieven
Hoeveel kost thuisverpleging?
Dankzij de derdebetalersregeling hoef je in de meeste gevallen zelf niets te betalen. De kosten worden rechtstreeks geregeld met je mutualiteit. Heb je hier toch een vraag over, aarzel dan niet om ons te contacteren.
Een overzicht van onze honoraria vind je hier.
Moet ik iets voorschieten of betalen aan de verpleegkundige?
Nee, in de meeste gevallen hoef je niets voor te schieten. Enkel als een bepaalde zorg niet volledig terugbetaald wordt, kan er een kleine opleg zijn. Dit wordt vooraf besproken.
Wat is de derdebetalersregeling en hoe werkt die?
De derdebetalersregeling betekent dat wij rechtstreeks factureren aan je mutualiteit, waardoor je zelf niets hoeft voor te schieten.
Wordt mijn zorg volledig terugbetaald door de mutualiteit?
De meeste verpleegkundige zorgen worden volledig terugbetaald. Voor specifieke behandelingen kan er een kleine eigen bijdrage bestaan.
Wat als ik niet aangesloten ben bij een Belgische mutualiteit?
Dan kunnen er andere tarieven van toepassing zijn. We bespreken de mogelijkheden graag met jou.
Begrippenlijst
RIZIV
Het RIZIV is de overheidsinstantie die instaat voor de organisatie en financiering van de sociale ziekteverzekering in België. Ze bepalen de tarieven en terugbetalingen voor medische en verpleegkundige zorgen.
Geconventioneerd
Een geconventioneerde zorgverlener volgt de standaardtarieven van het RIZIV.
RZV
Rechthebbende zonder recht op de ‘verhoogde tegemoetkoming’ van het RIZIV.
VT
Personen die recht hebben op de “verhoogde tegemoetkoming” van het RIZIV.
Honorarium
Het bedrag dat je betaalt voor de verleende verstrekking(en) door de zorgverlener. Dit bestaat uit de “tussenkomst RIZIV” en het “remgeld”.
Totaalbedrag
Het maximumbedrag dat je betaalt voor je zorg. Dit bestaat uit de “tussenkomst RIZIV”, het “remgeld” en een eventuele “materiaalkost”
Tussenkomst RIZIV
Deel van het honorarium dat de verplichte ziekteverzekering ten laste neemt. Ook “tegemoetkoming” genoemd.
Remgeld
Het deel van de zorgkosten dat je zelf moet betalen, omdat het niet wordt terugbetaald door de mutualiteit. In de thuisverpleging is dit meestal niet van toepassing dankzij de derdebetalersregeling.
Zorgforfait
Een vaste tegemoetkoming voor bepaalde patiënten, zoals chronisch zieken of mensen met palliatieve zorgnoden, om extra zorgkosten te helpen dekken.
BelRAI-schaal
Een evaluatiesysteem dat wordt gebruikt om de zorgbehoefte van een patiënt in te schatten. Dit bepaalt mee of en hoeveel zorg terugbetaald wordt door de mutualiteit.
GDT (Globaal Dossier Thuisverpleging)
Een elektronisch patiëntendossier waarin alle informatie over de zorg van een patiënt wordt bijgehouden. Dit zorgt voor betere coördinatie tussen artsen en verpleegkundigen.